Klicka här för Bredbands-version med STÖRRE bilder In English !

PROJEKTET

SENASTE NYTT
Av Gunnar Forsgren, Värmdö English page here !

Den här websidan beskriver det jobb jag gör med att renovera en Suzuki GT750L, en tvåtakts vattenkyld 3-cyl 750 kubiks motorcykel från 1974 som jag importerat från USA. Den s.k 'vattenbuffeln' är i dag en populär Suzuki-modell från 70-talet att renovera och köra som hobbyfordon. För egen del hade jag att välja mellan bil och MC när jag blev 18 år på 70-talet så det blev inga äventyr med "tung mc" för min del. Därför är det kul så här många år senare kunna återskapa en sådan här MC som den fungerade och såg ut redan för 30 år sedan. Man kan inte ta en tur bakåt i tiden med större framgång men det går att uppleva hur sådana här MC fungerade rent tekniskt på den tiden. Och det kan vara en märkvärdighet väl värd att uppleva idag.

Det laddas en hel del bildmaterial så sidan är bäst lämpad för den som har lite snabbare Internet-anslutning typ ADSL eller liknande och man bör nog ha minst 128 Mbyte minne så att inte browsern kroknar. Jag skall dela upp det hela i kapitel senare.


2005 års modefärg är grönt ! Och senast färgen var aktuell var nog 1974 som kan ses på framsidan på denna GT750-säljbroschyr från det året.


Senaste Nytt i projektet (loggbok i omvänd kronologisk ordning, = senaste först)

1-3 Juli, 2005

Jag bestämde mig för en åktur från Sthlm till föräldrahemmet i Ångermanland, en sträcka på 55 mil enkel väg.
Jag kom inte iväg förrän halv åtta på kvällen och iförd enbart de kläder som passade i stekhettan på hemmaplan, ett skinnställ och en genomsvettig T-shirt under.
Norr om Uppsala gich solen ner och sedan bar temperaturen utför. I höjd med Gävle (10 grader) kände jag för att ge upp men då var det 35 mil kvar. Det blev en tålamodsprövande övning men kl 3 på natten var jag framme tämligen nerkyld och det var sex grader i lufttemperatur. Hem gick det däremot i strålande solsken och en helt annan upplevelse. MC:n gick felfrtt i båda riktningarna. Innan jag åkte fyllde jag på oljetanken med en av lotterivinsterna från Arboga-träffen utan att göra alltför mkt överslagsberäkning om hur långt en liter räcker. Det var nog tur att jag redan hade olja i tanken för när jag kom hem så hade nivån sjunkit under indikatorglaset på tanken men det fanns lite olja kvar. Nu har GT750L färdats ca 600 mil sedan renoveringen. Kedjan (av standard-typ) börjar redan vara slut men det beror mest på väldigt lite underhåll. Fortfarande uppvisar GT750L en icke önskvärd vibrationskaraktär mellan 5000 och 6000 varv. Det planar ut till perfektion vid rödmarkeringen vid 7000 och mellan 6-7000 finns mkt outnyttjad effekt, kanske pga metalltopplockspackningen som höjer kompressionen lite mer än original. Men eftersom resan mellan 5000-6000 är så pass rå så vill jag inte annat än undantagsvis besöka rödstrecket. Så sett ur den synpunkten var det ett misstag att renovera motorn som gick som en dröm vibrationsmässigt före renoveringen. Då kunde man glömma bort sig och upptäcka via varvräknaren att man varvade 7000 varv på treans växel utan att man tänkt på det.

Jag har inte rört eller renoverat veven alls för att försöka bibehålla den karaktär som fanns så det som skiljer tror jag orsakas av nya kolvarna i 1.0 överdimension som inte viktmatchats eller har en annan vikt än de gamla 0.5-kolvarna. Tids nog skall jag kolla närmare på det där och få till det som jag vill ha det.
Den andra GT750:an (GT750J) har lite av samma problem men där är jag redan igång med ett byte av vevaxel som jag tänkt skall bota huvudproblemet i det fallet.

Men GT750L fungerar i övrigt så bra man kan begära.


30 Juni, 2005

Jag hittade felet på tändsystemet. Kabeln som går från brytarplattan hade legat an mot vänstra yttre ljuddämparens ovansida, en skarp kant. Genom vibrationer hade det nött hål i isoleringen så att en av ledarna mellan brytare och tändspole hade koppartråden frilagd. Styrt av motorvarv gick den avnötta ledaren då och då i metallisk kontakt med ljuddämparen och jordades. Därvid uppstod styrt av motorvibrationsfrekvensen en gnista "vid fel tillfälle" då och då under motorns gång när ledaren slog mot ljuddämparen. Därav de "sputt sputt"-ljud och baksmällar in i förgasarna som uppstod tidigare. Som tur var hann inte felet slå sönder kolven eller liknande på problemcylindern. Efter lagning av isoleringen fungerar allt bra igen.


17-19 Juni, 2005

GT750L deltog vid CSCS årsmöte utanför Arboga. Resan dit företogs i glada klubbmedlemmars lag. Längs vägen började GT750 att misstända och tendenserna ökade allteftersom. Analys under mötesdagarna fick mig att tro att felet låg i tändspolen. GT750 blev utsedd till "Bästa 2-takt" i tävlan med många fina exemplar och fick en pokal. Jag själv blev förärad utnämningen "Årets Suzuki-medlem" för arbetet med klubbens web och forumsystem och fick en väldigt fin minnesplakett. Längs vägen hem kom jag fram till att så länge jag höll över 4000 varv hela tiden så gick motorn rent. Orsaken till misständningen förmodades då fortfarande vara tändspolen..


13 Maj, 2005

Jag skaffade emblem till sidokåporna från Brian Cutler i Australien. Han nytillverkar sådana med "flake-finish" på GT-bokstäverna, nog så märkvärdigt när man vill hitta något mer att förbättra.
Den här sidan berättar om min installation av emblemen och visar tre varianter av emblem

27 April, 2005

En vår-avrostnings-tur med Classic Suzuki i södra förorterna, vackert väder men kallt om händerna, se denna film.


7 Mars, 2005

GT750L väcktes upp för att delta i Classic-Suzuki-klubbens monter på "Stockholms MC-Mässa" i Sollentuna 10-13 Mars.

http://www.stockholmsmcmassa.se

Jag kommer att hålla ställningarna en del i montern där Lördag/Söndag.

Så här såg det ut för två år sedan, då hade jag GT750J där, längst till höger på bilden :


Tyvärr brukar det se ut så här när MC-mässan går av stapeln så det är lite bökigt med transporterna.


10 Februari, 2005

GT750L sover sin vintersömn, ca 3 månader kvar till första vårturen. Mätarställning nu 399 mil. Det har inte blivit så mkt skrivet här på ett tag men här kommer en summering av vad som hänt sedan 28 maj, 2004 :

Jag åkte MCHK Stockholmsrallyt den 11 September, ett toppenevenemang som är lika bra varje år.
Jag filmade lite miniDV, även några scener på vägen med kameran fastspänd runt jackan, jag redigerade ihop det hela till en lite glättad historia som förhärligar evenemanget på ett distanserat sätt, men ganska kul tekniskt att kunna se filmen på webben :
Se:
http://www.classicsuzuki.com/film (RealPlayer behövs)

I Juni 2004 vann denna MC klassen "2-takt över 500cc" på Classic Suzuki-klubbens årsmöte i Askersund

Jag själv med GT750L hamnade på ett två sidors uppslag i den svenska MC-tidningen Classic Bike, en av motorprerssens mer Suzuki-vänliga publikationer. Det var en del av ett reportage som visar fina bildarrangemang med flera av klubbens medlemmar på sina MC. Ja där gick man omkring och var lite mallig några veckor efter att ha hamnat i kioskhyllorna.

Maj 28-30, 2004

Jag och Leif Österberg åkte på våra Suzuki till "Classic Meet" i Bö i Telemark, Norge, arrangerat av Classic Suzuki Club Norway. Det var en resa på totalt 145 mil tur & retur. Det var ansträngande att ta sig dit/hem pga det bitvis kyliga vädret men väl på plats fann vi mkt nöje i umgänget med våra norska vänner. Ett flott arrangemang som samlat många fina Suzuki-modeller och andra Japanska klassiker.

En mera detaljerad berättelse med bilder finns här !

GT750L gick som ett urverk i motorn hela vägen, ja förutom en del mindre service-åtgärder längs vägen..jag hade laddningsregulatorn för högt ställd så batteriet kokade ur, halvljuslampan och växelläges-LED-indikatorn brann upp pga överspänningen, nu visas siffran "9" när man kör på 5:e växeln. Det behövdes en del kedjespänning och en otroligt massa tankande pga det går i ca 16 liter när man börjar tvingas köra på reserven. Den drog ca 0.7 l/mil i snitt. dvs depåstopp för tankning var 20:e mil. Men det är otroligt hur en 30 år gammal modell klarar av en sådan resa i motorvägstempo med sådan tillförlitlighet. Den höll spår och gick stabilt fastän jag själv hade ekrat fälgarna.. Som tur var bytte jag från 14 tands framdrev till 16-tands kvällen före resan, annars hade jag aldrig kunnat hänga med Leffes GS1100 som har mer auktoritet i omkörningarna. Jag fick lära mig en del om hur man bäst bör vara klädd för att en långtur skall vara njutbar med en icke kåpförsedd MC i 120 km/h på 20-mils-etapper när temperaturen börjar krypa neråt 5-gradersnivån på kvällen.

GT750L vann en fin utmärkelse genom att vinna klassen "651-750cc" vid domarbedömningen. Det är mkt ärofyllt med tanke på hur många fint renoverade norska cyklar som ingick i bedömningen och speciellt att ha hamnat där efter att ha kört 75 mil med MC:n till träffen. Förra gången jag var där, 2002, blev jag fyra med GT750J, då fanns det flera nyrenoverade cyklar med som nu två år senare hade hunnit få lite patina så de inte kom i toppen. Man kan i allmänhet inte vara på topp länge om man inte fortsätter renovera hela tiden utan kör med cykeln. För min del räcker det bra med att ha lyckats med bedriften en gång, nästa gång är det någon annan som står på tur.


April 17, 2004

Så var det dags för vårutflykten med Classic Suzuki, i strålande vårväder. Jag stämde träff med Hans-Ove vid Ingarömotet 09.00 Svängde först in på Shell för att tanka. Jag hann få full tank, sedan började det rinna bensin på marken under MC:n. Vänster förgasare hade på något vis hängt upp sig i flottören, nu var läget kritiskt, klockan var 8.58, jag hamrade på förgasarhuset med vad jag kunde få tag på ur en soptunna bakom Shell-macken och till slut upphörde bensinbadet. Nu började jag gå över tiden för att hinna till Ingarö-motet. Men jag chansade på att det inte skulle bli något fler bensinförluster. Jag hann fram till Hans-Ove som väntade med sedvanligt tålamod. Och nu rann det ingen bensin. Sedan bar det iväg mot Tyresö. Nästan framme så råkade Hans-Ove bromsa in så att han fick motorstopp. Då visade det sig att hans batteri på GT750J hade sagt upp sig, dvs mkt dålig laddning. Nu började vi närma oss den akademiska kvartens deadline men som tur var gick den att kicka igång och vi kom fram till Görans garage precis i tid när turen skulle gå av stapeln. Åkturen gick på fina småvägar ner mot Södertälje. Hans-Ove fiick fortsatta batteriproblem och till slut var det heldött. Han fick ha sin J gående hela tiden för att den inte skulle stanna. Jag fick agera starthjälp några ggr genom att flytta batteri mellan cyklarna. Vi tappade bort Hans-Ove som hade fått stopp igen och fick vända tillbaka och leta. Ny starthjälp och till slut var alla lyckligt tillbaka hemma hos Göran efter en strålande trevlig träffdag med mkt tillfällen till snabb åkning som till exempel när vi jagade på i full fart i motsatta riktningen för att leta efter Hans-Ove, det var ett spännande äventyr med lyckosam utgång. Åter hos Göran utrustades Hans-Ove med ett högkvalitativt batteri som kommer att räcka i flera år. Totalt över 20 mil körda över dagen och det var ett perfekt tillfälle att få motorn lite mer inkörd, jag har nu precis passerat 100 mil på mätaren och den går bara bättre hela tiden.

April 16, 2004

Nu var det hög tid att få GT750L körklar inför Classic Suzuki-klubbens vår-träff. Jag jobbade till 0200 på lordag morgon med att montera på det nya avgassystemet. En O-ring till mellanrören saknades och jag fick till slut slakta systemet på GT750J för att låna en O-ring från den. Vad gör man inte för att få vara med på en sådan trevlig träff.


Mars 17, 2004

Och nu kom delarna från Reiner..


Diverse


Luftfilter LMAB 'Moto Air'


Insats till yttre dämpare


Inre vänster så nu är avgas-drömmen uppfylld även för L-modellen.


Mars 12, 2004

Inget jobb gjort hittills i vinter med denna MC. Jag har satsat på att införskaffa en NOS inre vänster ljuddämpare som GTReiner i Tyskland skall skicka. Så nu har jag ett komplett oanvänt avgassystem att installera. När det är gjort så finns det inte mer värt att förbättra och då återstår att fortsätta "konsumerandet av det renoverade skicket". Det är bara en månad kvar nu till snön tinat bort och de första karavanerna glidarhojar börjar dundra förbi.

Jag och Hans-Ove Görtz skeppar just nu prylar i gemensam kartong från GTReiner i Tyskland,
här är min andel, visar exempel på Reiner's priser i Euro:
1 x 750 L-B air filter element 14.--
1 x 750 battery cable (-) 5.50
2 x 750, 550, 380 silicon seal, exhaust/downpipe, centre 10.--
1 x 750 L-B exhaust, LH centre, inc. baffle pipe 195.--
1 x 750 baffle pipe, LH/RH 36.-- (for outer muffler)
1 x 750 SUZUKI' -emblem, generator cover 7.--
1 x rubber seal, oil level inspection glass 2.--
2 x clevis pin, seat bracket 1.--
2 x mini R-clip, clevis pin, seat bracket 0.25

Oktober 24, 2003

Säsongen slutade med 76 mil körda sedan monteringen.

Nu avställt inför vintern. Plus 2 grader på termometern.

Jag fick till slut tag på de NOS-ljuddämpare jag beställt från USA, de hade kommit på avvägar i frakten.

De hade klarat sig hit utan bucklor, en del minimala märken av 25 års lagring men kommer att se mkt bra ut när jag har dem på plats.
Det är svårt att få tag på nya sådana här eftersom de är unika för 1974 års modell (mellanrör framtill).


Priset 'över disk' i Ohio den 10 Juli 2003 :

(Q1) 14301-31201-H01 NOS Muffler Assy., RH - $230.00
(Q1) 14302-31201-H01 NOS Muffler Assy., LH - $225.00


Inte så extremt i jämförelse med en del annat man sett men att få dem fram till sin egen dörr i en annan världsdel på något säkert sätt ger en del merkostnader.. Jag försökte hålla nere utgifterna genom att få dem skickade med båt men med facit i hand så är är det nog bättre att kosta på flyg. Fördelar är 1: minst en månad kortare leveranstid 2: mindre tid som de utsätts för risken att skadas 3: Man har själv koll på var de befinner sig i transportledet. Sammantaget mindre bekymmer. I mitt fall tog det 1.5 månader med sjöfrakt, sedan tappades paketet bort och återfanns förra veckan (ca 1.5 månad efter ankomst i Sverige) i Dalarna hos en annan sjöfrakt-kund som hade fått paketet av misstag, redan hunnit öppna kartongen och kastat bort emballaget. Jag fick dem hemsända denna vecka med dämparna fastspända på en lastpall. Jag hade tur att de klarat de tre månaderna utan skador. Jag hade hunnit ge upp hoppet om att de skulle återfinnas så det kändes ganska bra att få tag på dem trots att jag även hunnit börjat se fördelar med att få tillbaka hela utlägget.. Nordtrafik skulle ersatt varje krona av mina utlägg om prylarna varit försvunna något längre tag så ingen större skugga skall falla på dem. Tar jag hem något fordon vid något fler tillfälle så väljer jag dem igen, ingen tvekan. Hela fordon är större så de är svårare att tappa bort.

Oktober 12

Jag hade ut förgasarna och fixade en läcka i en av flottörhusen.

Så här såg förgasarna ut när jag hade monterat nya plastslangar från Clas Ohlson....

Den har verkat gå med lite för fet bränsleblandning. På nålarna i Keyster-förgasarsatserna så sitter spåren som bestämmer läget något lägre än på original-nålarna. Det ger en anling fetare blandming. När jag ändå höll på så bytte jag tillbaka till original-Mikuni-nålarna eftersom de verkar oslitna och sänkte dem ett steg lägre än mittläget. Men nu blev det för dålig gasrespons vid låga gaspådrag. Jag var nu uppe i sådär 70 mil och det blev en del race på på de lågtrafikerade 'testbanor' som finns här i omgivningarna. Jag började befinna mig i de högre varvtalsregionerna under de sista milen och rejsade på kanska rikligt. Som tur var inga utrusande älgar eller rådjur i vägen. Den låter nästan som en Yamaha R7 när man närmar sig rödstrecket :) Det är som med vilda Mustanger, det tar ett bra tag innan man ridit in dem så att de börjar gå att använda fullt ut. I mitt fall har jag väl forcerat inkörningen en aning jämfört med förmaningarna i användarhandboken men det är svårt att låta bli. Under inkörningsperioden gäller det att inte ha för hög kolvhastighet i förhållande till spelet mot cylinderväggen, då gör motorn motstånd, dvs man kan få skärskador. Det brukar talas om att 'motorn lossnar' dvs börjar gå mera obekymrat i högre varvtal efter tillräckligt många mil. Egentligen skall man aldrig överhuvud taget uppehålla sig i de ej rekommenderade vartalsregionerna innan föreskrivet miltal passerat. Jag har hört många säga att man skall ha mineralolja i tvåtaktsolje-tanken istället för syntet så att tillräckligt slitage hinner ske i förhållande till det föreskrivna miltalet.. När jag hade satt ihop J-modellen tog det säkert 150 mil innan den började kännas smidig i motorn.. Jag skall flytta tillbaka till mittläget på nålarna men det blir nog inte mera kört i år pga vinterns antågande.


September 06

Har nu uppnått 30 mil avverkad körsträcka. Och den verkar hålla ihop.
Jag kollade nu på den här sidan som visar bilder som en amerikan Mike Ricci sände mig
förra året och jag trodde då inte att jag skulle få till samma kondition som hans oskruvade original-MC.
Men nu i efterhand så ser jag att det som jag ville uppnå stämmer mkt väl med den MC:n.

En del mindre småfixande återstår. Mitten-förgasaren har en svag läcka så att det blir bensindoft i garaget. Så jag får ta ner dom och kolla.

Det sista dyrbara delprojektet har varit att fixa fram snyggare ljuddämpare och där har jag snart facit i hand. Ett par nya yttre dämpare (hittills osedda) från Vintage Parts i Ohio inkommer med båtfrakt nästa vecka till Göteborg (Nordtrafik)...

I går fick jag hem en höger inre dämpare som jag köpte på Ebay i våras. Så nu saknas bara en vänster inre för att det skall vara komplett. Men det är ingen brådska, en sådan dämpare dyker upp med tiden..
I Maj månad dirigerade jag den här inre dämparen från säljaren direkt till min bekant Ray i Monterey för att jag skulle hämta upp den i Juni när jag var där. Men paketet såg för stort ut att ta med på flyget och rörformade prylar kan ju se suspekta ut.
Så den fick bli kvar där, nu har Ray skickat den:

Dämpare i originalpapperet.


Arkeologi: Lappen visar att den inkom i lager 17 januari 1978.


14303-31620


Mkt bra, det är en inre höger, visserligen till en MAB-modell som har aningen annorlunda genomströmning (
se denna tekniska bulletin från 1975), den intressanta figuren är denna :


dvs Suzuki minskade genomströmningen fr om 75 års modell. Troligen bl a för att kompensera att de tog bort de främre mellanrören det året. Men det skall förhoppningsvis inte vara några problem. 157 US dollar på en Ebay-auktion i Maj 2003.
Det är den högra inre som syns mest av de två när MC.n står på sidostödet så därför om man är en riktig nörd så är den högra viktigare att få snygg,
kolla på Ray's MC i Monterey här och här så ser man hur det skall se ut.


Den gamla som sitter på den renoverade MC:n nu är väldigt etsad av batterisyra,
det ni ser här är så ren den går att få, resten sitter i metallen. Så att kunna byta ut den är en lycklig omständighet


Men på håll ser man inte mkt av etsningarna.

Augusti 15

Besiktad och klar


Klicka här för en 640 kbyte JPG, duger att printa en A4

Registreringsbesiktningen gick bra, inga anmärkningar. Det var en mkt mindre byråkratisk process än jag föreställt mig. Reglerna för 'import för eget bruk' är än så länge så pass flexibla att man inte behöver oroa sig mkt. Man behöver ha med sig original-regbeviset från ursprungslandet, inget intyg från generalagent krävdes. Den vägdes och de mätte hjulbasen och antecknade däckstorleken. Jag föreslog modellkoden SZ6104 (som jag fick från en ägare av en svensksåld GT750L tidigare under veckan, han hade kollat på sitt regbevis), och då använde de den koden.


Klara papper från regbesiktningen !

Jag har uppdaterat den sida som beskriver importen så att den nu även tar med denna kostnad.



Juli 30

Skall regbesiktas den 15 Aug 2003 kl 10.15 vid stationen bredvid McDonalds i Västberga. Kom med Suzuki-flaggor och trumpeter...haha nej det skall nog gå bra ändå.


Juli 29

Jobbet är klart !

Efter en del normala incidenter (hittade inte kedjelåset till den O-ringskedja jag tänkte använda så jag satte dit den gamla kedjan, ett par kontakter i nedre kabelhärvan satt förväxlade i elcentralen så generatorn var kopplad till tändspolarna, alltså ingen gnista när jag försökte ställa tändningen, när jag fick ordning på det och till slut startade motorn så läckte det lite väl mkt kylarvatten ur en slang. men allt det där är helt normala saker som händer när man bygger en GT750L. Jag drog åt klamren lite bättre och fyllde på lite kylartätning och sedan blev det bra efter ett tag. Det roliga var att motorn startade på en gång och det fungerade bra redan från början. Men det visade sig senare att tämligen omgående hade jag fått skräp i förgasarna så motorn gick bara på två cylindrar. Men uppfylld av stundens högtidlighet hade jag kört från noll till 4 mil utan att reflektera över att den gick en aning segt, med ett mopedliknande ljud och och ett konstigt insugsljud... Det blev att plocka ut förgasarna igen och den här gången blev det rätt. En otrolig känsla att få minst 33 % mer effekt utan att ha reflekterat över att den faktiskt var en aning slö innan dess. Nu gick den precis så bra som man kan begära. Jag började fundera över hur det stod till med min egen uppfattningsförmåga men man är väl helt uppslukad av nyhetens behag i början.

Jag tog ett par provturer i omgivningarna och det ser ut att ha varit en lyckosam renovering. Jag är helnöjd med hur den uppför sig hittills. Nu gäller det att ta det lugnt och köra in motorn ett tag. Det brukar ta upp till ett par hundra mil innan en sådan här motor 'lossnar' och börjar gå helt obehindrat och man får ta det lugnt och inte tvinga till höga varv innan det börjar kännas som att det är dags. Men först skall den regbesiktas så att det blir ett lagligt svenskt fordon så det är väl egentligen då projektet är helt klart.

Bilder på färdig GT750L

Här kommer bilderna på den färdiga GT750L-maskinen. Digitalkameran har en del problem med flake-lackeringen men det blev fina bilder i alla fall. Kedjekåporna på motorn var inte monterade när bilderna togs men det märks inte så mkt. Man kan klicka på de flesta bilder för att se en större version. Mkt Nöje !

/gunnar


Här hade den gått 11 kilometer


GT750L med sin två år äldre kamrat.


Med diverse polertrissor på borrmaskinen gick det att få bra finish på delarna, mkt bättre än jag förväntade mig. På cylinderblocket använde jag först en nylonborste.


De renoverade förgasarna, inte mkt sämre än de jag hade som förebild.


Juli 28

Det närmar sig !

Det har blivit en hel del gjort och lite bilder tagna. I morgon den 29:e skall det bli dags att starta motorn och börja en del försiktigt testande så det är en stor dag in det här projektets historia.. Flera bilder då. Återstår att fylla på diverse olja och kylvatten och ställa in tändningen. Hittills ser allt mkt lovande ut och om motorn visar sig vara ett lyckat bygge så kommer den här maskinen att bidra till mkt nöje.

Jag har satt på de gamla ljuddämparna, de ser i alla fall mkt bra ut på bild och får duga den närmaste tiden.


Juli 23-24

Förgasar-renovering, se denna sida !


Juli 22 2003

Bygget fortsätter..


Det gäller att berätta för världen att här kommer en vattenkyld tekokare.


Det är färdigt med klister på baksidan


Och så här blev det

Juli 21 2003

Motorn in i ramen...

Nu var det dags att få motorn på plats. Och det gick bra även denna gång. Clas-Ohlson-motorlyften är en bra tillgång i det sammanhanget. Jag har gjort en trälåda på hjul som jag ställer motorn på först och lägger sedan rep runt motorn genom ramen och med hjälp av en dotter som sköter lyften så fick jag motorn på plats utan alltför mkt dramatik. Men hon tröttnade snart på proceduren och gick och såg på TV istället.

Juli 15 2003

Motor montering pågår...


Jag placerade motorn så här mot en vägg på arbetsbänken, då kan man bekvämt skjuta cylinderblocket på plats och trixa in ringarna på plats i loppen utan alltför mkt behov av muskelkraft. Symaskinsoljan var främst till för att injicera olja i oljeledningarna innan oljepumpen kom på plats, men användes även vid kolvmonteringen.


Detta föreställer en kolvbult som ingick i en sats 2:a-överdimensions-kolvar/ringar från Paul Miller)


...och här är motorn med cylinderblocket på plats, det tog inte så många minuter att få ringarna på plats i loppen. man får inte glömma att först sätta dit de tre O-ringarna framtill under cylinderblocket.

Som en första behandling innan jag satte på blocket så polerade jag cylinderblockets sidor med roterande nylonborste, det är ungefär rätt grovlek på slipmedel för det ändamålet. Det fastnar efterhand en del aluminium i trissan som gör att den bara blir effektivare alltefter att den används. De andra ytorna lackade jag i samma motorfärg som motorhalvorna.


Blästrad och lackad slangkoppling

27 Juni 2003

Jag har köpt ett par NOS yttre GT750L ljuddämpare (hittills osedda) från Vintage Parts i Ohio, USA som är på väg med containerfrakt hit (via Nordtrafik i Göteborg, från Houston). Det är väl bara för att Vintage Parts brukar levererat kromade delar i toppenskick som jag överhuvud taget kan tänka sig att handla så dyra delar osedda. Det tar väl ett par månader innan de kommer fram hit och då får vi se. Under tiden skall jag sätta ihop MC:n med de gamla dämparna så man kan börja testköra. Jag har även fått tag på ett NOS mittre främre avgasrör och mellanrör (det är samma som på J/K) så med tiden så blir det nog ett fint resultat.

Motor ihopsättning påbörjad..


22 Juni 2003

Förzinkning av motorbultar och div annat.

Det tog i stort sett en hel dag att fixa till motorbultarna men det behövs för att man skall få rätt finish på motorn i det här bygget.


Caswell-kitet som jag köpte från USA har nog betalat sig nu,
man kan återställa diverse specialbultar till nyskick utan att behöva
försöka få tag på nya.


Här en del motorbultar och distanser
till motorfästen. Jag förzinkar och kör sedan
med roterande stålborste på delarna. Då får man den
rätta förzinkade finishen. Lika bra som nytt.


Här är det förzinkning på gång.
Jag använder en 12V batteriladdare och en bromsljusglödlampa
i serie för att få rätt ström. Zinket transporteras från de två zinkplåtarna (+-pol)
genom elektrolyten till de prylar som skall få en zink-yta (-pol).


Resultatet av en dags jobb. Monteringen av motorn är påbörjat, nästa steg är att skruva ihop motorhalvorna med dessa bultar.


31 Maj 2003

Elsystem monterat

Nu har jag satt ihop elsystemet, otroligt nog utan rökutveckling eller bränd säkring ! Det är ett stort framsteg i projektet. Jag använde en ny främre kabelhärva, det är lättare att göra den här monteringen fr om 74 års modell som har en 'elcentral' inuti lamphuset som håller ordning på kontakterna. 72:an (J) är däremot rena 'ormboet' där man sätter ihop kontakterna inuti lamphuset och hoppas kunna trycka ihop 'härvan' på plats innanför reflektorn. Har fräschat upp likriktare, laddrelä, startrelä istället för att jaga efter nya.


GT750L, kopplade kablar i 'elcentralen'.

Det svarta uttaget till höger är förmodligen för att koppla in främre bromsljuskontakt, det kommer att visa sig..
Den blåa lösa kontakten framtill i bilden är till växellägesindikatorn som styr LED-siffrorna och neutrallampan på instrumentpanelen. Jag kopplade in och provade, jodå, LED-siffrorna 1-5 och neutral fungerar som det ska. Färgerna på en del sladdar skiljer från originalkabelhärvan (de ändrade en del på härvan 75-77) men det finns inte så mkt risk att koppla fel i lamphuset i alla fall, japanerna hade hunnit tänka till lite här. Innan monteringen blästrade jag det kromade lamphuset inuti (en hel del rost) och lackade i silver metallic ;). Det duger för mina behov eftersom kromen är helt ok på utsidan.



25 Maj 2003

Renovering motorhalvor

Här renoverar vi motorhalvorna. Det handlar i princip enbart om att de skall se snygga ut. Belöningen kommer när man har monterat ihop motorn.
Man behöver tålamod och tid om man skall använda min metod som består av :

(1) Montera bort allt som är monterat på eller i motorhalvorna.
(2) Avfetta,tvätta
(3) Maskera allt som inte skall blästras. Tejpen är mjuk och sandpartiklarnas rörelseenergi dämpas effektivt av tejpen utan att skada denna. Detta kräver tålamod.
(4) Sandblästra utsidan av motorhalvan
Ge dig inte in på att blästra kåporna om du inte har den utrustning som behövs för att rengöra kåporna efteråt. Annars blir motorn kortlivad och hela renoveringen är förgäves.
(5) Ta bort maskeringen och rengör motorhalvan med tryckluft, högtryckstvätt, Ajax i badkaret och jag vet inte allt. Upprepa tills du är säker att alla partiklar är borta. Kör en vända till för säkerhets skull.
(6) Samma mödosamma tejpande igen - Maskera allt som inte skall målas, det handlar om packningsytor. Här gäller det att ha tålamod. Tänk på det hägrande resultatet.
(7) Lackera, ta bort maskering, låt torka flera dagar
(8) Rengör motorhalvan igen.
(9) Efter att ha kommit hit lovar man sig själv att det här är sista motorn som man kommer att renovera.




Tar loss pinnbultar som del av steg 1.


140-kronors rörtång från Clas Ohlson klarade jobbet.




Pinnbultarna ser ut att gå att återanvända, lite lätt putsning och de blev snyggare.


Under motorhalva

Undre motorhalva lackerad efter blästring (steg 7) :




Man måste vara otroligt noggrann med rengöringen när man vågat sig på att blästra utsidan så att man inte får några sandkorn kvar inuti blocket , det innebär annars ett kortlivat äventyr för motorn. Men jag tror jag har bra koll på den här processen sedan jag gjorde J-modellens motor.

Övre motorhalva :


Övre motorhalva, maskeringsjobb klart (steg 3) inför blästring.
Tejpen skyddar de ytor som inte skall påverkas av blästringen.


Maskering av oljepumpsfäste inför blästring



Övre halva lackad (steg 7)



Den här motorfärgen från Micro Bildelar har fungerat bra för mina behov.Det tar flera dagar för den att härda men sedan verkar ytan hållbar. Jag hittade den fortfarande i sortimentet i mitten av Juli 2003 så jag passade på att skaffa två till. Man får passa på om man skall hinna få tag på en så pass nischad produkt i våra tider när trenden går mot bilvax, mos och korv snart sagt överallt.


Lackerad tank och sidokåpor klara, bilder här !



Cylinderborrning

Jag har haft cylinderblocket på borrning hos EBOS i Malmö. Det skall vara 0.055mm spel mellan kolv och cylindervägg på GT750 och det är EBOS bra på att åstadkomma. De tar 500:- per cylinderlopp för jobbet + moms+frakt. Man måste skicka med de nya kolvar man tänker använda så finjusteras spelet individuellt för varje kolv, alternativt kan man överlåta åt EBOS att skaffa fram de kolvar som behövs.



Jag funderade ett tag på att använda ett senare cylinderblock av den typ som sitter på årsmod. 75-77 men kom fram till att hålla mig till originalblocket för L-modellen, då får man samma typ av lågvarvs-vrid som för J/K-modellerna men CV-förgasarna ger ett annat uppförande. Och den kombinationen, 1974 års modell, har därför ett unikt beteende för det året som är värt att bevara.

Har polerat ett par motorkåpor, ganska lyckat med våtslippapper 240,400 och 1200, stålull, + gammal borrmaskin, tygtrissa och någon oidentifierad ljusblå polerpasta från Clas Ohlson.

Introduktion till projektet

Bilden nedan visar hur MC:n såg ut innan jag började renovera. Här hade den just fått de nya svenska plåtarna : (Inte mkt att renovera här kan man ju tycka men detaljbilderna längre ned på sidan visar att det fanns en del att göra om man kollar närmare).

GT750L före renoveringen


Jag har redan hunnit renovera en 72:a, ett jobb som jag beskivit väldigt utförligt här :

http://medial.se/suzuki/index1.html

Historia:

I början av 2001 så importerade jag en GT750L från en annan GT750-ägare, Ray Meyers i Kalifornien.. Ray läste på en mailinglista att jag skulle på en konferens i Kalifornien så bjöd han mig på besök. Och jag har hittills vid tre tillfällen i jobbet kunnat besöka Ray som bor i Monterey. Han använde denna GT750L som andra-MC medan han renoverade en annan likadan 74:a som han en gång köpte ny. Nu hade han sin en-ägar-GT750 klar så den här blev ledig. Jag hade haft möjlighet att provköra den vid två tillfällen, 2000 och 2001 när jag besökte Ray, så det var inte grisen i säcken. Här även bilder från 2002..



Ray lastade den på flak för transport till utskeppningshamnen (Oakland, CA).

Priset var 1000 dollar + importkostnader, det slutade på ca 22000:- totalt inkl inköp och alla avgifter, hämtad från Göteborg. Importfirman 'Nordtrafik' som tar hem fordon från USA är bra att ha att göra med så de kan jag rekommendera ! Nog kan man för priset få tag på exemplar från USA som inte kostar lika mkt att återställa utseendemässigt men bekantskapen med förre ägaren och provturerna borta i USA gjorde det extra roligt (och en säkrare affär) att kunna komma i besittning av just det här exemplaret. Den har en ovanligt vibrationsfri gång som jag har haft svårt att uppnå med J-modellen så jag skall ha den som en slags referens när jag funderar ut hur J-modellen skall kunna bli lika bra i motorn.

Eftersom jag nyss hade gjort en GT750J klar så låg det inte långt borta att börja fundera på att förbättra den här utseendemässigt. Det var inte tänkt att det skulle bli så här mkt nydelar men det dök upp mkt delar just till den här modellen som jag förmodligen hade ångrat senare om jag låtit passera.


Annons i amerikansk MC-tidning år 1974


För att få lite glamour runt det hela så använder jag bl a ett gammalt foto av Jerry Williams som referensfoto.
Målet är att det inte skall kunna gå att se någon skillnad mellan det färdigrenoverade exemplaret och den MC som Jerry lutar sig mot på denna gamla promo-bild från 70-talet. Eftersom det är samma färg och årsmodell så är det ju "bara att snygga till det hela" så blir den som på bilden skulle man kunna resonera. Jag vet inte riktigt vad den här bilden har för historia, var det Suzuki-importören som övertalade Jerry att posera eller vad ? Hör gärna av dig om du vet, min mail-address hittar du här.

Jerry på 70-talet
Det kommer att behövas ett omfattande motor-polerande för att få till det enligt ovanstående men det mesta har fallit på plats redan.

Jerry lirar inte bara bra rock, han hade även den goda smaken att intressera sig för vattenbufflar när det begav sig. Jag hörde för ett par år sedan av en reservdelskille på AVA Mc att Jerry fick sin gamla vattenbuffel tillbaka i present när han fyllde 50, för strax över 10 år sedan. Denna vattenbuffel i dag står uppställd i baren på Heartbreak Hotel i Gävle (!). Jerry var tydligen med och startade upp den verksamheten där. Och det visar sig att det är en GT750J -72 :

Detaljförstoring av planschen till vänster på bilden

Se artikel i klubbtidningen #2,2003 !



Tillbaka till mitt eget projekt :

Jag har haft ner MC:n till naken ram, blästrat och lackat ramen, renoverar de delar som lämpar sig för det, och monterar mkt nydelar i övrigt.. Lacken på tank/sidokåpor är nu gjord av en norsk MC-lackfirma Custom Color som har ett bra meritlista av lackeringar på andra Suzuki i den norska delen av klubben.

Här ett par norska GT550 där Custom Color gjort lackjobbet, det var när jag såg de här exemplaren på träffen i Bö, Telemark våren 2002 som jag bestämde mig för den firman. Klicka för stor bild :

Två GT550 på träff i Bö/Telemark/Norge, Maj 2002


Här nedan illustreras olika faser i projektet.

Vart och ett av dessa kapitel kommer jag att skriva i mera detaljerat, allt eftersom. Så sidan kommer att växa kontinuerligt. Men det är redan alldeles för många stora bilder för den som surfar med modemanslutning.
Sidan skall bantas när jag får tid.


1: Import (gick lättare än väntat)

Klicka här för en beskrivning av import-äventyret


2: Köra eller renovera ? (det blev renovera)

Eftersom jag nyligen hade jobbat med att montera ihop 72:an så var jag redan varm i kläderna och såg en del möjligheter. Samtidigt började det dyka upp en del nydelar som jag hade svårt att låta bli att införskaffa. Och efter att det samlandet hade fortgått en tid så ökade intresset att göra ett fullständigt jobb. Det är inte roligt att montera på nya delar om en massa annat ser halvdåligt ut. Några kilometer provkörning blev det i omgivningarna och motorn är mkt bra på denna MC, dvs vevaxeln vibrerar inte mer än att det är helt OK. Jag tog av toppen för att kolla hur 'mkt som är kvar att ta' och den var borrad till 1:a överdim (0.5mm), ganska så mkt glapp mellan kolv och cylindervägg. Jag tror de som borrade om då gjorde det med alldeles för mkt kolvspel (vad som är normalt för en luftkyld tvåtaktare). De här skall ha endast 0.055mm spel när de borras om.

Växellådan är fullkomligt perfekt så inget motiverar att man skulle splitta blocket annat än att det skulle bli snyggare lackerat.


3: Renovering: Vad behöver göras ?

(här har det hänt en hel del)

Det som ser snyggt ut på en helbild kan vara rena skrotupplaget på nära håll. Nu var det här inte mkt att yvas över, mc:n går ju mekaniskt i stort sett som en ny före renoveringen så det var mest kosmetiskt jobb. För den som gillar att renovera så illustreras här många trevliga defekter som lockade att göra jobbet grundligt :

Före Renovering

Åtgärder

Slitna bromsdetaljer
Bromsslang #2 + gummidamask 

Samtliga bromsslangar och slitna gummidetaljer fick jag tag på som nydelar.
Den visade gummidamasken är extra svår att få tag på men Reiner Schneider i Mannheim i Tyskland (han har skrotat över 100 vattenbufflar) hade två st nya.

Gammalt emblem
Förbleknat "Liquid Cooled"-emblem 

Fick tag på två nya emblem från Paul Miller i USA, $25 !

Nya emblem
De här emblemen är viktiga för att få den rätta original-looken. De kan vara svåra att få tag på. Jag skall polera cylinder-sidorna så att det blir värt att montera på emblemen.

Gaffelben

Har polerat gaffelbenen och bytt kromringarna mot nya.
Alla delar framtill är genomgångna, bromsok, skivor, kromdelar som hålller bromsslangar, omekrat hjul, nytt däck, en del specialskruvar har jag själv förzinkat, i övrigt är ett byggvaruhus en bra bult-leverantör för 10-20 kronor hektot. Det behöver inte vara Suzuki-logo på alla skruvskallarna..

Före: Oxiderade gaffelben 


En del rost och oxidering på förgasare 

Skall ta i sär förgasarna och snygga till varje del. Kan bli en del förzinkningsjobb. har tre reparationssatser. Skall glasblästra förgasarhusen och sedan börjar vansinnes-tvätt-manin för att få bort alla blästerpartiklar. Man skall ha gott om tid om det skall vara kul att göra det här jobbet. Och därför har det inte blivit av ännu....


Så illa kunde det se ut 

Rostiga cylinderbultar. Jag har en sats som satt på J-modellen som är tillräckligt bra.


Ja det var ingen vacker syn 

Se ovan

Har du ett nytt till salu ?
Rostigt signalhorn 

Reiner Schneider i Tyskland har sänt mig ett horn på posten Det är mkt lika originalet. Se nedan.


Bågen runt kylaren berättar en historia om att det förekommit kontakt med vägbanan, troligen förrförra ägaren.. 

Jag har fått tag på en omkromad båge från Vintage Parts i Ohio, USA. Bättre finish än nytt original så jag är mkt nöjd med denna del. Det gör mkt för helheten !


Inte kul, en tidigare ägare hade spillt bromsolja på tanken så lacken har strippat av med åtföljande rost.

 

Inte värre än att det går att blästra. Det här var skicket på den tank jag sände till Custom Color i Norge för lack. De ville ha kvar stripes och lack så de kan se hur randningen ser ut. Och då måste jag låta dem göra grundjobbet också fast jag nog hade tänkt göra det själv.Custom Color använder inte stripe-set utan lackar även randningarna.

Bortskänkes mot fraktkostnad
Mera markkänning, det här är förresten ett original generatorkåpa till en GT750J som sett sina bästa dagar. 

Jag har fått tag på en kåpa på Ebay, som gick att polera upp snyggt.

Markkänning även på bromscylindern !
Här flög nog hela plasthuset av...
Har snyggat till och lackat aluminiumdelarna i halvmatt svart.


Rost på gaswirarnas kromade nipplar, kosmetiskt bortom räddning bara att skaffa nya. GT750 L/M/A/B har dubbla gaswirar, en som gasar och en som drar i retur. Det är ett säkerhetsarrangemang för den förgasartypen (C/V). Om returfjädrarna på trottelaxeln skulle sluta fungera eller trottelbladen fastnar så skall inte MC:n skena hejdlöst. 


Har skaffat nya kablar, renoverat både gashandtag och strömbrytarhus på båda sidor.

Här följer mera rost-bilder, det behöver inte vara avskräckande, med enkla renoveringsmetoder kan man förbättra läget :

Februari 2002
Före renovering, i bistert vinterklimat


Så här ser det ut nu i renoverat skick med förzinkade bultar.
 

Klicka här för att se hur du kan zinkbehandla dina egna bultar !


Förgasare (ej påbörjat)


En del detalj-jobb att göra på förgasarna. men tar man det i lugn takt
så skall det inte vara så plågsamt.

Jag har följande bild som referens, tidigare ägaren av min GT750L som bor i Monterey i USA (Ray Meyers) har själv gjort denna renovering av förgasare på sin show-vinnande GT750L. Det går inte göra det bättre än så här ! :


Instrument


Mätarhusen var inte snygga. Det kan vara svårt att snygga till sådana här mätare så att de duger för en kosmetiskt renoverad MC. Tanken var först och främst att få tag på en KM/H-graderad mätare så att det fungerar bra med reg-besiktningen. Efter några bottennapp fick jag tag på ett KM/H-graderad mätare från Tyskland som var mkt bra i alla fall innanför skalet. Jag fick även tag på en ny varvräknare så planen var att snygga upp befintlig intrumentpanel. Men då erbjöd Paul Miller i USA en helt ny instrumentpanel men där hastighetsmätaren saknades. Och det var nog värt att satsa på.

Jag kunde till slut bygga samman en komplett panel med KM/H-mätare där allt är i ny-utförande.


Bättre blir det aldrig, när jag fick tag på den här så fick det mig att satsa lite mer seriöst på hela MC:n.


Intryckt brytarkåpa, inte mkt att göra. Dyra är de, $75 + frakt från USA, men det gör skillnad !

Kromring runt gaffelben som blev bucklad av rep under transporten
Jag har fått tag på ersättare.


Så här kunde det se ut. Jag tror inte den här MC:n bara har levt livet i kaliforniskt klimat..


Detaljer före renovering.


Ny mutter, bricka och plastkåpa åtgärdar detta + blästrat/lackat styrhuvud.

Så här ser det ut efter renoveringen


Mera rost

Ramen behövde blästras för att det skulle bli någon riktig renovering.

Här exempel på hur det kunde se ut :

Sådant här är enkelt att åtgärda själv med blästring/lack mär man satsat på de grejor som behövs för sådant.


4: Importerade delar

Klicka här för att se samlingen av nya delar för renoveringen !

En stor del av det som kostar i det här projektet är nydelarna. Det mesta handlar i det här fallet om kromdelar eller andra detaljprylar som är svåra att snygga till själv eller där det inte lönar sig vad gäller utgifter plus besvär med allt jobb att låta någon kroma om de gamla. Om man inte siktar på att det skall se ovanligt bra ut så går det att komma undan mkt billigare genom att bara snygga till det man redan har.

Det mesta av nöjet ligger i själva användandet när MC:n väl är klar.


5: Renoverade delar

Det är mkt som man kan återställa till bra skick själv genom blästring/lack och till ganska låg kostnad, mest tid. En del specialskruvar/bultar där det är dyrt att köpa nytt har jag själv blästrat/förzinkat/polerat.

Kylare

Kylare blästrad/lackad, plastdekor lackad silver metallic

Luftrenarbox-äventyret

Jag fick tag på ett par nya kromade kåpor som sitter på luftrenarboxen. Och de vill man ju gärna använda. Men det visade sig att L-modellen är speciell, det fanns aldrig lösa kromdelar att köpa till den. Senare modeller har en aning ändrat utseende, och de nya kåporna var sådana.
Man kan se skillnaden här:

Så de nya kåporna passade inte till L-luftrenarlådan. Så då skaffade jag fram en låda till en M/A-modell. Reiner Schneider i Tyskland kunde leverera en tämligen rostig för 20 Euro :-) som gick att blästra. Här har jag gjort halva lådan :

Thanks Reiner !

Sedan gäller det att precis alla sandkorn försvinner ur lådan innan den tas i bruk.....

Skall fixa fram några bilder på den färdiga lådan med kromkåporna monterade..


Bromsok

Jag har blästrat och lackat bromsoken. Förzinkat insexbultar och luftnipplar.

Så här ser de ut nu när de är monterade :

Gaffelben

Polerade/klarlackade gaffelben.

Ekring av hjul

Att ekra själv är faktiskt inte så svårt
Jag byggde om framhjulet med ny ekersats. Det är faktiskt inte så svårt att bygga hjul, jag fick en del inspiration från en beskrivning jag läste och jag har byggt tre hjul hittills med lyckat resultat. Men jag vet inte riktigt om jag gör rätt, det blir i alla fall bra till slut...Men jag vill inte bygga några åt någon annan än mig själv, så kul är det inte.

Samma med bakhjulet. Mkt jobb med att polera naven. I samtliga fall har jag bytt ekrarna enbart för att det skall bli snyggare. Jobbade man på någon mera sällsynt modell skulle det kanske löna sig att förzinka om varje eker i stället för att montera nytt, men här fick jag tag på färdiga satser. Nu får jag väl se om jag hinner få den här MC:n klar någon gång innan de nya däcken hinner torka ihop.

Renoverade strömbrytare

Strömbrytarhus blästrade/lackade med orange färg i texter. Ganska svårt att få den oranga färgen snygg, man får lägga i färg och stryka av med ett finger, sedan försöka få bort från ytan utan att det svarta ger med sig. men det blev skapligt. Klart värt besväret att blästra lacka/om, nya sådana här kan gå på tusenlappen styck.

Förzinkade låsdetaljer

Kanske lite överdrivet, men ser bra ut på plats

Zinkpläterade sadel- och styrlås. Kanske lite överdrift när man ändå höll på med zinkbadet, men det ser bra ut på plats.

Så här ser sadel-låset ut när det kommit på plats:

Bakre fotpinnar

Dessa kan man förnya mkt påtagligt genom att blästra och förzinka.
Här kom gör-det-själv-kitet för förzinking väl till pass:


Före


Efter !

Jag kopplade en 12V 100W H4-lampa i serie med 12V-laddaren för att få lite fart i förzinkningsbadet,
pläterade alla delarna samtidigt. 9 Ampere ström i 10 minuter... sedan putsat med roterande stålborste.

Lackering av ramdelar

Byggnaden i bakgrunden är en friggebod
Lackad svingarm och centralstöd


Det här var ett lyckat jobb ! Jag spände upp ramen på rep mellan garageväggen och en stege.
Ram här blästrad, klar för lack. Det var toppenväder när det här jobbet gjordes så allt gick bra.

Man bör inte låta den stå i solen, bättre torka i mörkt garage !
Lack på tork, 2-komp billack, blank svart, blir mkt hållbart.Men man skall inte göra så här, det är bättre att låta lacken härda i mörker inne i ett garage, man kan få en svag mattering på lacken annars.


6: Lackering av tank/sidokåpor

Lackjobbet som Custom Color i Norge gjorde är klart och det blev mkt fint resultat.
Kostnaden blev alldeles för hög för att prata om med tanke på moms, frakt osv, men på något sätt kommer man med tiden över även sådant, medan resultatet består.

Bilder här !


7: Avgassystem

Jag fick tag på ett nytt främre rör, resten av systemet är de gamla dämparna som inte ser så värst dåliga ut, speciellt på bild ser ju allt otroligt bra ut. Men jag har köpt ett par NOS yttre dämpare från USA som är på väg med båtfrakt från USA och har även fått tag på en ny vänster inre. Om fraktandet förlöper lyckligt så skall de dämparna sedermera monteras på. Och då förhöjs intrycket av renoveringen ytterligare.


8: Motor

Omborrning till 2:a överdimension är klar, jag behåller originalblocket som faktiskt i utförande är unikt för 1974 års modell (samma port-tider som för 1972-73 men med sido-emblemen "LIQUID COOLED").
Det innebär att L-modellen hade en unik karaktär (lokomotiv-bottendrag i kombination med vaakumförgasare.) som är värt att bevara.
I övrigt har jag haft motorn nerplockat fullständigt för att lacka om motorhalvorna och montera ihop allt så det ser fräscht ut. Vevaxeln har jag inte haft isär för jag vill inte riskera att "vibrationskaraktäristiken" förändras till det sämre. Den här motorn var sällsynt bra och problemfri vad gäller vibrationer och det är hur pass mkt motorn vibrerar på olika ställen över sitt register som avgör hur positiv upplevelsen blir av en viss vattenbuffel. Så ligger det till. Veven har varit renoverad tidigare så den verkade bra. Inget behöver renoveras i övrigt inuti motorn förutom att alla lager i växellådan är bytta mot nya samt lagren i koppling och brytar-axeln.

Jag har använt den tunnare topp-packning i metall som fanns för MAB-modellerna så kompressionen är något högre än original.


Montera loss cylinderblocket

Det som var osäkert var om det skulle gå att få loss blocket, jag har hört om och sett resultat av andras försök med dessa motorer. Men jag hade tillverkat en avdragare när jag jobbade på J-modellen som fungerade bra på den motorn så jag tänkte testa den även här. Jag hade haft motorn stående med WD-40 i pinnbulthålen några veckor och när jag provade avdragarprincipen nu så gick det hur lätt som helst att få loss blocket. Ingen risk att få topplocket skevt denna gång. Från ca 1 cm och uppåt har jag kunnat vrida avdragarbultarna för hand för att dra blocket uppåt. Jag har sett de som låtit tillverka avdragarplattor från 2 cm stålplattor och lyckats dra dessa skeva utan att blocket rubbats och de som spräckt vevhuset under dessa försök. Här gick det dock hur enkelt som helst. Adragaren beskrivs mera i detalj på en websida där jag beskrev J-renoveringen.
Man skall inte använda toppen som avdragarplatta om man märker att det går tungt, då kan man dra den skev. Jag lade en begagnad toppackning mellan avdragarbrickorna och locket för att undvika ev repor. Det är viktigt att dra bultarna exakt lika mkt. Det som gör att den rubbas så enkelt är att avdragarprincipen drar blocket precis rakt uppåt med jämn kraftfördelning.


Här är blocket på L-motorn på väg upp, gick ovanligt lätt men jag vet att den här motorn borrades om för bara några år sedan så det är kanske därför.


9: Montering (delvis på gång)

En hel del är renoverat och klart och jag har på dessa bilder börjat montera ihop MC:n.

En del prylar börjar hamna på plats och ger en indikation om ambitionsnivån.


Blinkers på USA-modellen sitter på hållare som ökar avståndet mellan blinkerslamporna.
Det ser rätt spektakulärt ut men begränsar framkomligheten i garaget.

Jag byggde hop en sats snygga blinkers av en kombination av olika införskaffade sådana, ungefär samma 'NOS-galenskap' som med mätarna. Jag kom på ett sätt att lossa armarna på blinkers-enheterna för att använda de med snyggast krom.

Här en bild där jag lossar armarna på främre blinkers. Jag använder ett oljepump-drev som mellanlägg, brickor och skruvstäd som resulterar i en avdragare, när man skruvar på muttern längst ner så dras axeln ut ur blinkerhuset:


Här är axeln på väg ut

2003-01-24: Så här ser det ut fortfarande, inget har hänt på 4 månader :-)

Signalhorn

Nytt signalhorn från Reiner Schneider i Tyskland,
18 Euro + frakt. Mkt lika original !

Sadel

Nybyggd sadel från Eldorado Motorcycle Seat Restoration i Australien.
Grundstommen är en helt ny bottenplatta som jag hittade i en Ebay-auktion.


På denna har Tony O'Connor byggt upp en ny sadel helt av reproducerat material (klädsel, stoppning, kromlister mm). Han var inte nöjd med originallacken utan renoverade även denna platta..


Jag fick som jag ville till slut, med GT-logo baktill.

Elsystem

kabelhärvan rengjord och en del ny isolering lindad. Här tillbakamonterat på omlackad platta.

Återstod i detta läge att få stil på de elektriska modulerna:

Likriktare
Laddningsregulator
Startmotor-relä
Blinker-relä


10: Besiktning

Hur det gick kan beskådas i 'händelseloggen' i början av denna sida.


Mvh,

/gunnar (Se denna sida för min e-postaddress)