Importerade delar för GT750L-renoveringen

Sista årsmodellen av GT750 var 1977 men utbudet av nya delar är fortfarande tämligen rikligt om man letar i de länder där de flesta MC såldes (USA, Tyskland, Australien, England). De flesta av de svårfångade delarna i mitt projekt kommer från Paul Miller i USA, en hel del smådelar från SuziParts i Australien och några från Vintage Parts i Ohio, övrigt köpta på auktion på Ebay.
Det är sällan man gör några fynd på nydelar eftersom konkurrensen är stor bland köparna. Därför kan det bli dyrt om man vill ha mkt nytt i renoveringen. Renoveringskostnaden för en MC med ambitionen att använda mkt nydelar kan lätt bli dubbelt så hög som det resulterande marknadsvärdet. Gör man en sådan renovering handlar det om nöjet att få till nykänslan och att man renoverar för att behålla en modell själv som man har ett speciellt intresse av. Men det finns även mkt begagnat att få tag på ovan nämnda auktionssajt på Internet och siktar man inte på kosmetisk perfektion så är det mkt man kan renovera själv med enkla medel. Man kan få ut mkt nöje av en MC bara den är mekaniskt bra, det är viktigt att komma ihåg.


2003-04-14

Jag fick hem en MC-kåpa som jag hade bytt till mig av en kille i Arizona, USA, en Vetter "Windjammer IV" årgång ca 1979 som suttit på en GT750L.. Kåpan har en 'cyclesound' radioinsats med gummiantenn och ser därför rätt tuff ut :-) Den kan bli kul att montera på någon gång i framtiden när original-hysterin börjat avta.

2000:- totalt för tull/moms/frakt. Tog ca 4 månader att få den hit via en utskeppningshamn i Houston Texas genom Nordtrafik, den förträffliga svenska sam-container-fraktaren i Göteborg. Mkt bra att ha att göra med för större prylar från USA !


Dotter Lina vid ankommen låda med MC-kåpa



2003-01-14

Nya tankemblem, GT750L använder samma som på RE-5 Wankel, 36 dollar för ett par + frakt och det är faktiskt ett otroligt kap. De här är kan kosta det tredubbla men den här Ebay-auktionen hade en otroligt luddig och vag beskrivning av vad emblemen passade till så det blev inte så mkt tävling.


Emblemen har anlänt, dags för lucköppning, man får passa sig så att inte den här typen av nöje blir roligare än själva renoverandet eller användandet av MC:n.


...och det var faktiskt helt perfekt, sällan man gör någon s.k "bra affär" men dessa kan räknas dit..



Kromade kåpor på luftrenar-box


Kopplingswire


Dekaler sidokåpor


Styre


Div hjullager och annat


Framskärm


Bensinkran, senare utförande är ytbehandlat i någon mörk nyans


Emblem sidokåpor, inte flake som när det begav sig men det är snyggt ändå.

Kromdelar som håller bromsslangar (från SuziParts i Australien) :

Min egen teori var för det går att få tag på sådana här delar från Australien är att i den kulturen har GT750 varit en bruksmodell som folk inte håller på och nydelsrenoverar. Därför finns det en hel del nydelar kvar där som ägarna normalt inte kostar på ett i övrigt slitet fordon.

Bromsslangar

Brytarplatta

Varje gång man kommer över en sådan här till rimligt pris
så har man gjort en bra inverstering.

Kedjesträckare

Div specialbultar

SuziParts, Australien


En del bultar är lite speciella och viktiga för utseendet och då har jag satsat på originaldelar.


Gummiproppar på muttrar som håller den kromade ramen runt kylaren..


Nytt baklyse, när man satt ihop hela MC:n så kommer det att se mkt bra ut.


Fick tag på en ny MPH-mätare, och en lite smått rostig KM/H-mätare på Ebay i Tyskland, tog isär båda, flyttade över KM/H-inkråmet till mätarhuset från USA-mätaren. Fick således en ny KM/H-mätare, men det är en dyrbar metod. Tidigare hade jag fått tag på en komplett instrumentering från Paul Miller där hastighetsmätaren saknades, därav denna mätar-jakt. Och så här blev det, drömmen gick nu gått i uppfyllelse lika mkt som plånboken blev tom :


Mutter styrhuvud, det här är en detalj värd att satsa på.


Plastlock till ovanstående mutter..


..bricka till muttern. Det är märkvärdigt att kunna få tag på den här typen av detaljer 25 år efter
att MC-modellen slutade tillverkas..


Koniska styrlager från Lelles i Uppsala till GT750 !
På en del modeller som t ex min L-modell så får man slipa ner
skuldran på styrnavets axel några mm så att övre lagret kan skjutas längre ner på axeln, då kan man dra åt lagren på rätt sätt. Det kan vara individberoende hur djupt skuldran på axeln är svarvad eftersom djupet inte hade någon direkt betydelse när originallagren med kulor användes.


Gaswirar från Australien..


Nybyggd sadel från 'Eldorado Motorcycle Seat Restoration' i Australien

Tony O'Connor i Australien är en auktoritet på att nytillverka
sadelöverdrag och hela sadlar till GT750. Nivån på detaljarbetet klart högre än på en originalsadel.

men..Tony hade missat att jag ville ha GT-logo baktill så han har gjort en ny sadel nu. Den som visas ovan har jag nu sålt till Chip Miller i USA så att jag fick råd att ta hem den nya.

Och den har kommit nu, samma fina detaljarbete :


Omkromad kylarstötfångare i bättre än nyskick. 60 dollar från Vintage Parts i Ohio USA.


Kylar-stötfångare i närbild.

Sats med skruvar för motorkåpor GT750

Emblem-sats GT750 från "Nostalgic Suzuki" i England.