Gör-det-själv-förzinkning - Varför och Hur


Tank med kemikalier och zinkplattor ur ett "Caswell Copy CAD Plating Kit", kombinerat med en gammal 12V
batteriladdare från OK och en bromsljus-glödlampa som serie-motstånd. krokodilklämmorna kan kopplas på olika sätt för att få glödtrådarna i lampan att motsvara önskad resistans i strömkretsen. Här förzinkas några Suzuki-bultar till en GT750L.
Det tar några minuter att få ett dussin bultar förzinkade.

Förzinka själv - varför ?

Den seriöse renoveraren skruvar givetvis inte tillbaka de gamla halvrostiga skruvarna och bultarna tillsammans med nya delar. Man kan som många gör samla ihop alla skruvar i en påse och skicka dessa till en ytbehandlingsfirma som behandlar dem, eller om man känner någon polare på någon sådan firma som kan fixa det.

Men om man vill ha en bult uppsnyggad inom en kvart på egen hand så kan man faktiskt förzinka själv. och det blir bra resultat !
I fallet där man renoverar en gammal MC så finns det ofta en del specialskruvar och axlar som inte kan ersättas med något från byggvaruhuset. Man har då valet att skaffa nytt original eller ytbehandla dem igen. Och man kan faktiskt återställa skicket i de flesta fall.

Jag fick tag på ett gör-det-själv-kemikalie-kit från en firma (Caswell) i USA och det är en otroligt bra
tilllgång för att snygga till de bultar som man annars tvingas köpa för 10-20 kronor styck från Suzuki.
Jag har använt det för båda mina Suzuki-renoveringar.

Om någon funderar på att göra samma sak kan jag ge en del tips:

Kitet beskrivs på:

http://www.caswellplating.com/copycad.htm

Det följde med en del prylar i kitet som man inte behöver,
1st akvarietermometer 110V (det påstås bli snyggare resultat om man värmer elektrolyten, men jag tycker det fungerar bra i rumstemp, så mkt ställtid om man skall håll apå med värmning)
1st batterieliminator 110V (ok det följer med en 220V också men ingen av dessa klena trafos var något att ha om man skall förzinka större detaljer).

Den som provat på kitet vet att det enda man egentligen behöver är kemikalierna och zinkplåten.
Här följer inköpslista på ett eget ihopsatt snål-kit för den som bara vill importera det nädvändiga :

PROD CCAD55 Zinc/Copy Cad Crystals with Activator 1 Gal $40.00 (elektrolyt, man blandar dessa kristaller med en 4-liters dunk destillerat vatten från närmsta bensinmack).
PROD ZNBRADD Zinc Brightener Additive - Treats 2 Gal 4oz $10.00 (ger ljusare finish)
PROD ZNANOD20 Zinc and Copy Cad Anode 4" x 8" $22.00 (zinkplåt)

Jaha då är man uppe i $72 dollar om man ville snåla. Köper man ett helt kit med tank, manual och ovanstående onödiga prylar så blir det $110, ja välj själv. Det var i alla fall väldigt kul att själv kunna renovera de förzinkade detaljer som annars ser trista ut på en gammal MC och man växer en del i kläderna när man utrustat sig själv denna "förmåga". Man känner sig som en 'riktig renoverare'.

Det luktar svagt bikarbonat om blandningen, kostar nog inte många kronor att framställa denna elektrolytblandning som de säljer för 100-tals kronor.. Men det fungerar och det är denna know-how man betalar för. Du kanske känner någon gammal apotekare som kan blanda samma för en tia, ok försök då. Det handlar förenklat om att zink transporteras från zinkplåtar (+-pol) genom elektrolytvätskan över till de delar man skall förzinka (minus-pol). Man hänger upp det man vill förzinka på tunna koppartrådar som man skalat av t ex från en vanlig 2.5 kvadrats flertrådig sladd. Jag använder en batteriladdare som strömkälla och en dubbeltrådig bromsljus-glödlampa i serie som resistans för att få lämpliga strömstyrkor. Jag brukar köra med ca 1-3 ampere. Det största jag förzinkat är ett bakdrev och då behövs det mkt ström. Små delar skall ha mindre. Att trixa på med det här faller definitvt inom kategorin renoveringsarbete ! Det är inte någon värst aggressiv kemikalie, man kan sätta ner handen och plocka upp en bult man tappat i blandningen utan att det känns obehagligt om man ser till att skölja handen av inom någon minut :-) Vi träffs på ålderdomshemmet om 35 år så får vi se om händerna sitter kvar. Man kan göra jobbet i ett garage utan att behöva utrymma efteråt eller köra med någon andningsmask. Kemikalien förbrukas inte, man fyller bara på med mer destillerat vatten när det stått och avdunstat i något år. Man ställer undan burken och zinkplåtarna och de fungerar lika bra när man tar fram kitet efter ett halvår. Det finns en liten flaska "Zinc Brightener" med magiskt innehåll som följer med kitet och man brukar behöva hälla i en tesked sådant efter ett längre uppehåll för att revitalisera blandningen, annars får man en mera gråaktig finish. Det som blir tunnare med tiden är zinkplåten som transporterats över till de olika delarna. Ju mera polerad en del är innan man förzinkar desto bättre slutfinish. Jag brukar polera bultar med stålborste efter zinkjobbet och då ser delarna ut precis som nya. Allt det här är givetvis bara något man lägger ner jobb på när det gäller specialskruvar och annat som man inte kan ersätta med vanlig bult från järnaffären.


Zink transporteras i eletrolyten över till detaljer som hänger i en koppartråd. Notera hur även tråden beläggs med zink


Här kan man se bromsslangarnas specialbultar efter blästring/förzinkning, här just upplockade ur badet :

De kan se lite onaturliga ut i detta skick, ungefär som om de vore sprayade med silverfärg.
Men man putsar dem sedan med stålborste och då får man den perfekta finishen, som nytt.
Det här är inget fejk utan bultarna blir förzinkade på samma sätt som de man köper nya.

Mvh,

/Gunnar Forsgren, Värmdö