Inköpsäventyret

Säljarens bild på Blocket som fick mig att satsa på en 2 dygns 185-mila-färd tur och retur till Västerbotten med bil och hyrd släpvagn:
Otroligt snygg på bild i annonsen (se nedan) och jag skulle just börja en 4 veckors semester....



Enbart baserat på säljarens beskrivning över telefon, annonstexten och denna bild fattade jag beslutet att satsa 3500:- i bensin och vagnhyra på att åka och kolla på den.....så den hade behövt vara ganska dålig för att jag skulle vända hem igen utan MC. Det var min tveksamma men vinnande formel för hur andra Stockholms-spekulanter skulle hanteras: Ingen annan skulle ha givit sig iväg dit upp på de premisserna. Enligt säljaren hade andra Stockholmare hört av sig men tvekat pga avståndet.

Mina föräldrar var däruppe på semester i ett av deras föräldrahem bara ett par mil från destinationsorten så det gjorde äventyret lite rimligare. Jag åkte upp på en tisdag och ner igen på onsdag. Jag hann tillbaka till Shell med vagnen kl 0200 på natten mot torsdag, endast 2 timmar över 2 dygns hyra men det gick bra. Nästa kund skulle ha vagnen kl 9.00 nästa morgon så det var ett pressat schema utan utrymme för några problem.



Den åldrande Previan som har nog med att orka med sig själv utan vagn drog säkert 1.4 l/mil med den här osympatiska kolossen till vagn jämfört med normala 0.95 l/mil. Det var enda vagn som macken hade ledig för mina två dygn. Kylningen funkade dåligt på bilen så jag fick köra med full värme i kupen för att hålla motortempen nere, hela vägen. Och hela tiden med delvis nervevade rutor för att vädra ut hettan.


Västerbottens asfaltvägar har åldrats och vagnen krängde och slet i draget så det gällde att ta det försiktigt när MC:n kommit på plats i vagnen. Här har Vägverket en monumental uppgift framför sig de kommande åren. Dom här vägarna var alldeles nylagda på 70-talet minns jag och en fröjd att färdas på då. Men MC:n stod upprätt hela vägen hem. På hemvägen fick jag ta några mils omväg över Umeå för att få tillräckligt bra väglag. Att jag var inne i vagnen och inspekterade spännbanden många ggr kan ni nog förstå..