Underhålls-logg

Senaste uppdatering 13 Augusti 2014

Den här sidan handlar om hur jag försöker förbättra denna MC. Jag har hållit på ett tag och samlat in en del reservdelar på Ebay som skall bidra till att förbättra helhetsintrycket.

Juli-Okt 2005

Jag skaffade en original Suzuki service-manual. Det är bland det bästa tillbehören man kan skaffa till en sådan här gammel-racer.
Jag har lagt den online här !

Ett par exempelsidor, de med mest oljefläckar på, om ventiljustering :

Jag justerade ventilerna och själva justeringsjobbet var inte svårare än på en Volvo Amazon.

Reservdels-import

Det blev en liten rea-orgie på Ebay nu i sommar där det såldes ut mkt delar till min modell och då har jag passat på.

Jag har mest tänkt mig en del "detalj-fixande".. Ibland reas det ut nydelar till långt under vad de skulle kosta via en vanlig Suzuki-handlare och då försöker jag passa på inför ev framtida behov. Som alltid så visar jag inte delarna som nåt slags skryt utan som inspiration för andra som funderat på att kanske kolla efter några sådana delar. Det visar helt enkelt att det finns en del att få tag på om man håller utkik då och då.

Delarna märkta (A) kommer från "Anderson Vintage Parts" i USA.

GSX-R Huvud-kabelhärva för 25 dollar (bild saknas)

Bakre bromscylinder GSX-R 25 dollar (bild saknas)

2st nya (höger) bromsok GSX-R750 25 dollar styck.(bild saknas)

I en annan auktion fick jag tag på en ny vänster till en samtida 1100. Enligt GSXR-expertis skall det vara samma del
trots olika artikelnummer. Och när jag håller dem i handeln ser de alldeles lika ut. Så nu har jag komplett nya framok + en överbliven ny höger. Jag har dem inte för att fixa något bromsproblem, det är för framtida kosmetiska förbättringar..


17Cxx-delar till gynnsam kostnad. Gaswire för 8.50 dollar, Kopplingswire 2 dollar !, båda på Ebay från "motografixx" i USA.

Ny bakre toppkåpan (Parsec Blue/White) är ett riktigt fynd som jag blev mkt glad över att kunna ropa in (39 dollar), Framgaffel-topplatta för 39 dollar (A). De här delarna gör mkt på helhetsintrycket, från Anderson Vintage Parts :

Och för att det skulle se bra ut med ny platta så skaffade jag ett nytt tändningslås (Touringbutiken, Sverige) :

2005-10-02: Jag fick tag i en ny instrumentpanel-ram på Ebay. Det är en riktigt trevlig ny-del att få tag på.


MC-shopen i Karlstad begär 2000 kr för den monterings-ramen ny, de går att få tag på för ca 120 dollar från Suzuki i USA.
Det blev ganska mkt auktions-kamp om den så den blev inte billig (60 dollar) men i jämförelse med ordinarie priser så är det väl ett fynd.


Tank-skydd, en Suzuki-originaldel faktiskt, här i en variant tillverkad i USA med präglad GSX-R-logo i vinylen. Ebay 26 dollar
Det tillhör kategorin "udda-bra-att-ha-del".

 

2005-09-04: Solo-sätes-kåpa på tyska Ebay 12.99 Euro..... http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7989132130 + 18 Euro frakt...
"in gutem Zustand keine Risse Dellen oder andere Beschädigungen". Efter två timmars jobb med poler-vax så var den ganska bra i alla fall. Sedan fattas bara den blåa "ryggdynan" till den boxen så kan jag prova på hur det är att köra solosadel.

Avgassystem

Avgassystem ett hett ämne när det gäller sporthojar och det är intressant att utforska olika typer för att se vad som fungerar bra.

Det dök upp alldeles för många intressanta system allt eftersom. När ett hade införskaffats dök ett intressantare upp, osv. Så jag blev innehavare av en del varianter som återges nedan.
Men förutom det rostfria så rör det sig om hanterbara hobby-budget-nivåer. Jag får allt eftersom prova hur de olika dämparna fungerar.

Rostfritt sportsystem

Jag såg det här systemet på tyska Ebay. Det var inte meningen från början att det skulle bli några sådana här dyrare delar men det gäller att passa på. Det är ett rostfritt system som hade kostat 700 Euro nytt. Det var nytt i Mars 2005 och har gått 100 mil på en tysk GSX-R som såldes i delar. Samma fabrikat som den Vampire-dämpare som satt på när jag köpte hojen (BSM).

Säljaren vägrade skeppa utanför Tyskland. Jag nämnde det på ett engelskspråkigt GT750-forum och fick hjälp av en kille i tyska vattenbuffelklubben (WBC, en systerklubb till den svenska Suzuki-klassikerklubben där jag är med) som lade mitt bud och "vann" systemet för 350 Euro, jag betalade honom och han skeppade vidare.Det är ett exempel på hur man på oväntat sätt kan få hjälp när man kommit i kontakt med andra Suzuki-intresserade. Se hur systemet beskrevs i auktionen.


Säljarens bilder från auktionen

2005-09-04: 1989 Dubbelsystem !

Senaste nytt är att jag även lyckades bli innehavare av ett komplett originalsystem till en 89:a för 60 Euro + frakt på tyska Ebay. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7996910927

Det ser riktigt fräscht ut, troligen något som plockats av ganska tidigt i livscykeln (60 Euro + ca 50 Eur frakt).

Kolla på 89:ans broschyr så ser du hur det ser ut monterat. Det är precis likadant som 88:ans system förutom att det sitter några blankpolerade plåtar på utsidan av dämparna på 89 års modell. Det är mkt som är intressant med det dubbelsystemet.
T ex hur mc:n går på vägen med ett sådant. Det har strypringar vid anslutningen mot cylinderblocket för att minska flödesarean och begränsa effekten till 100 hästar som var gränsen för nya hojar då. men dom skall jag ta bort. Den borde rimligen andas bättre med dubbelsystem så det blir lite mer mellanregister. Så det blir något att utforska. Då fick jag ett motiv för att införskaffa de bakre originalfotpinnarna också (som har fästena för de dämparna).

Original-dämpare 88

Jag kollade lite för mkt på tyska Ebay och kunde inte låta bli dessa för 50 Eur + frakt:


De är original på 88 års modell.

Bakre fotpinnar

De här bakre originalfotpinnarna såg tämligen oslitna ut och har de fästen som behövs för originalsystemet, dvs förutsättning för att kunna prova att använda originalsystem.

Packningssats

Den här packningssatsen slog jag till på. Även på Ebay är det svårt att få tag på sådana till bra pris för 88-89 pga tillgång/efterfrågan (speciell kolvdiameter just de åren och därför toppackning som bara passar 88-89).


Styrändar för 10 dollar styck. Original Suzuki


Nu svingade Fru Fortuna sitt trollspö och sövde ner alla konkurrenter medan auktion pågick.
Perfekta blå säten, toppenfynd på tyska Ebay, 18.5 Euro !! .

Säljaren hade en ovanlig rubrik på auktionen så ganska få sätes-spekulanter hittade denna auktion, därav priset skulle jag tro.


Apropå ovanlig rubrik så gick även denna styrhalva ganska billigt (15 Euro), en typisk hyllvärmare tills den dag hojen ramlar omkull på höger sida... Från Suzuki kostar en sådan över tusenlappen. Säljaren hade satt rubriken till "Lenkerstummel" så de som bara söker på rubrik hade ingen chans att hitta fram till denna. 56111-17C00.

Dynojet-kit

Jag skaffade det här Dynojet-kitet (Stage 1 + 3 ) men jag har inte gjort något med det ännu.
Av vad jag läst i diverse forum så är användare av sådana här kit inte alltid nöjda med livslängden på delarna eller resultatet.

Det är ett Stage 1 + 3-kit, dvs 4st uppsättningar munstycken för olika ljuddämpare/luftrenare.

Läs DYNOJET.instruktionerna här ovan ! En del borrande och gängande ingår i receptet.


Och här är felsöknings-guiden


Ordinarie gör-det-själv-inköp

Jag hittade ett par små pallbockar på Jula som är bra för olika lyftjobb.
Jag har ordnat ett depåställ för baksvingen (Duells, ca 700 kr) som fyller samma uppgift men på ett enklare sätt,
samt ett Jula 'motorbalanserings-lyftblock' som är bra tillbehör till motorlyften om man skall lyfta mc:n i ramen, t ex
i svingbulten.

Besiktad

Besiktningen gick bra (med Honda-dämparen) utan anmärkning och gäller två år framåt.

Lite fixande med detaljerna

Jag har monterat tillbaka originalbakskärmen som medföljde och plockat bort en hemmagjord aluminium-innerskärm, miniblinkers och skylt-hållare som en tidigare ägare försökt modernisera utseendet med. Jag tycker den ger lite stabilare intryck med rätta bakskärmen med gamla hederliga Suzuki-blinkers. En ny nummerplåt från Vägverket gör att allt ser lite nyare ut.

20 Aug -05. Mörkret faller på här men det blev bilder i alla fall. Jag har monterat tillbaka orig. bakskärm/blinkers och fått på nya däck. Nybesiktad ua, trevlig Honda-ljuddämpare monterad (besiktningsdämparen). På bilderna här har nästan inga av 'Ebay-delarna' här ovan hunnit bli monterade.

Däck

Jag har haft båda hjulen lösa till Örby MC för däckbyte. Det blev Metzeler Roadtec Z6. (bak 170/60ZR17, fram 120/60ZR17).

Örby MC lämnar 30 % rabatt på däckpriser och en del övrigt sortiment om du är medlem i en klassikerklubb kan nämnas.
Ring och hör. Gäller ej verkstadsjobb och originaldelar.



Februari 2006

Vid en titt på annonssidan Blocket så träffade jag på en ny ensits-kuts till en 88:a.som aldrig varit använd, 600:-
Den innehöll även den rygg-dyna som brukar vara svår att få tag på till den sätes-modellen.

Så nu har jag blivit innehavare av den :


Här i jämfärelse med en annan beg. sådan i annan färgsättning.
Jag vet inte om den begagnade är omlackad för att matcha mitt kåpset
eller om de fanns i den färgsättningen till en annan årsmodell (89 eller 90 ??)


April 2006

Jag hittade en 1988 års användarmanual på Ebay, som ny


Ankommande post


Ja den var inte mkt tummad


Exempel på sidor


20 April 2006

Dags för oljebyte (första gången sedan jag köpte hojen). Jag bestämde mig för Biltema Racing-olja som en tung expertis anser duger lika bra som dyrare märken. Så det tyckte jag var värt att prova, 69:- litern och det åtgick precis fem st flaskor

Här bilder med undre kåpan avmonterad. Det sitter ett 4-1 Vance & Hines "SuperSport"-grenrör på den (tack till alla som hjälpte till att
avgöra vad det var för märke/modell). Det är lite besvärligare att få loss oljefiltret, som sitter bakom grenröret, än på ett originalgrenrör som har annan dragning av rören.


Grenröret är ganska rostigt och jag började fundera på om det skulle gå att få tag på ett likadant...
Det finns en liten intryckning undertill av något vasst så det är en liten avgasläcka där som behöver svetsas...


26 April 2006

Lyckans fé svängde sitt trollspö. Ett par tusenlappar fattigare fick jag tag på ett nytt grenrör precis samma
som jag har, från MotoSpeed som är en svensk V&H-grossist. Det betyder att jag inte behöver oroa mig
för om det gamla skall rosta igenom så att jag skulle tvingas byta utseende på hojen
Nu kan jag fortsätta vara konservativ och bevara hojen som jag vill ha den, i många mil framåt..


29 April 2006

Jag skulle på Classic Suzuki Club Scandinavia's Vårträff i Stockholm, och när jag svängde in till en mötesplats i Tyresö, i mopedfart ungefär, så fick jag framhjulssläpp på lerigt lösgrus som jag inte hade sett. Nyckelbensbrott och en del revben knäckta för min del, hojen klarade sig ganska bra med mest bara plast-repor på vänster sida. En ganska trist entré till den träffen, men jag hade väl tur som överlevde.

Andra klubbmedlemmar körde senare under veckan hojen hem till mig och tyckte den fungerade bra i övrigt.

Så det blir inte någon mer MC-åkning för mig under 2006 i alla fall.. Det behövs en hel del sjukgymnastik med vänsterarmen innan jag vet hur pass återställd jag kan bli.

Däremot skall kåporna bli återställda till nästa säsong med precis samma lack-dekor.
Kåporna var redan innan ganska risiga undertill så det blir en förbättring jämfört med innan när det är klart. Men ingen brådska, jag kommer ligga i vassen och fiska efter de kåpdelar på Ebay som blir bra ämnen till en omlack.

Nu står den och väntar på renoverade kåpor.......


16 Maj 2006

Redan innan ovan nämnda olyckstillbud så hade jag redan börjat mobilisera finanser för inköpet av en 1991 års GSX-R750 som jag hade fått syn på.
Det var ganska trist att sitta sjukskriven hemma i 14 dagar så då blev det tid att fortsätta fundera på den hojen.
Den fanns hos en Suzuki-handlare i London där ägaren själv haft den i sina egna samlingar.

Säljarens bilder såg ut så här:


Alla besiktningspapper sedan ny, reservnyckel, servicebok, manual med svensk text. Den avfasade ytan under ljuddämparen var absolut spegelblank
visade det sig när vi kollade närmare.


Jag berättade om den för Hans-Ove i klubben och han erbjöd sig vara behjälplig under hemtransporten nu när jag inte var i skick att klara det på egen hand. Med sällskap av Hans-Ove så åkte jag en dagstur över till London med RyanAir och besiktade objektet och det blev affär!
Jag harde iofs redan bestämt mig för den innan vi åkte så resan var för att få det hela genomfört på ett bra sätt.

Det är en väldigt unik hoj pga den bara gått 1350 mil sedan ny och med två ägare. Bara körd i torrt väder. ja den såg som ny ut, intrycket var"som om någon hämtat ut den ny, kört omkring nån vecka, tröttnat och ställt undan den". Jag fick med mig alla ägarhandlingar, besiktningspapper osv så man kunde följa hur den använts.

Jag gick igenom papperna nu och kom fram till den här drifts-statistiken:

Datum - mätarställning - mil per år :

09-91 0 mil (ny)
10-92 158 mil 158
9-93 267 mil 109
9-94 362 mil 95
10-95 441 mil 79
03-96 443 mil 2
03-97 460 mil 17
05-98 538 mil 78
05-99 585 mil 47
05-00 781 mil 196
04-02 935 mil 154
06-03 1110 mil 175
08-04 1237 mil 127
04-06 1335 mil 98

Det enda jag kunde se där i London som uppvisade något som helst åldrande är en gulkromaterad plåtbygel ovanpå batteriet under sadeln (Seat support bracket) som är lite oxiderad efter att ha andats batterisyra under alla år. Så den tänker jag byta ut mot en ny :)

Men äventyret är absolut inte i hamn ännu. Hemtransport är planerad till 31 Maj-1 Juni och det är en ganska spännande och planeringsmässigt riskabel resa till London med flyg och tillbaka över färja med mera som jag skall berätta mer om när den är genomförd.

GSXR750M var den sista oljekylda modellen och tillhör samma generation som 88:an, en typisk 'blivande klassiker' i klubbsammanhang.
Den kommer att få en alldeles egen websajt där det kan ske en massa förhärligande av hojen. Men jag väntar tills jag har den hemma i garaget.


Den ser ut precis som i broschyren (blåvit med blå backspeglar..)

88:an kommer jag att ha kvar också, som rullande förbättringsobjekt, medan 91:an mest är någonting att tillbedja och ta söndagsturer med i soligt väder (precis som den använts av tidigare ägare).